zondag 17 september 2017

Dam tot Damloop 16 september 2017 (20 km)

Vandaag wandelen van Amsterdam naar Zaandam. Deze tocht stond al in 2015 op het programma maar moest door een ziekte worden uitgesteld. Hierdoor zat het er in 2016 ook nog niet in.
Maar op deze speciale dag voor mij, ik was namelijk jarig, kon ik samen met mijn broer aan deze tocht beginnen.
We namen om 7.27u de trein richting s'Hertogenbosch om daar over te stappen op de trein richting Amsterdam. Een klein beetje om , maar zoals tegenwoordig wel meer bij de NS was er op het traject wat we normaal zouden nemen gewerkt.
Na een reis van bijna 2 uur kwamen we in Amsterdam aan, waar we richting de Dam liepen.

Ik regende een beetje. We kwamen langst het beursgebouw.



Nog even een foto richting het station van Amsterdam genomen.
We kwamen aan op de Dam ...
... waar kon worden gestart voor de 20 kilometer.

Het was al druk bij de start, de grotere afstanden waren al vertrokken.


We liepen langst diverse grachten die Amsterdam rijk is.
De Westertoren was ook al snel in beeld.

Anne Frank
We liepen al snel ook langst het Anne Frankhuis.
Diverse gevels.



Wat ons wel opviel dat fietsers luid belden maar niet geneigd waren om te stoppen. Waarschijnlijk door ervaring dat men anders constant moest stoppen.
Maar dat was soms wel lastig.


We liepen weer richting het Centraal station, waar we over het IJ zouden varen.


Er waren 3 boten in de vaart, waardoor eigenlijk amper tijdsverlies optrad.


En de overtocht ging ook snel, wel nog even wat foto's maken.







Na een minuut of vijf konden we weer verder wandelen.



We liepen naar Amsterdam Noord.




Het bleef op dit stuk wel erg smal voor de vele wandelaars en de fietsers/brommers die ons tegemoet kwamen. Aan de overkant zagen we dit leuke huisje.

Hier sloten de 42 en 27 kilometer aan. We konden nu gezamenlijk richting Zaandam wandelen.


Omdat het regenachtig bleef waren nog steeds wandelaars in regenkleding te zien.


De eerste rust werd bereikt. Hier werd ik voor de eerste keer gefeliciteerd.

We bleven even zitten (wel even de bankjes afdrogen) en liepen verder.


Maar ik besloot toch nog even, ondanks dat de volgende rust niet veel verder was een sanitaire pauze in te lassen. Gelukkig waren er veel dixies zodat we snel verder konden.


We waren nu in Amsterdam Noord en zagen dat er ook meer tentjes en muziek aanwezig was.


Waaronder dit koor.
En ook de straten waren versierd.







Nog even dit kunstwerk fotograferen.

En toen werd de tweede rust bereikt.
We waren op de helft en besloten hier iets langer te rusten. Ondertussen belde Ron Konijn. Hij zou ons opwachten in Zaandam.
We hadden de verwachting daar rond half drie te arriveren.



We kwamen langst de stand van Pink Ribbon. Een organisatie die zich inzet voor borstkankeronderzoek.





Daarna liepen we een heel stuk langst een weg.
Soms was er wel muziek aanwezig wat voor afwisseling zorgde.

Na ruim 10 kilometer liepen we Amsterdam uit.

Op naar Zaandam.


Maar eerst nog even stempelen bij de laatste rust.

Hier begon het weer wat harder te regenen.



Na de rust liepen we langst een ander koor.




Langzaam kwam Zaandam in zicht.




Maar we waren er nog niet.
In de verte zagen we wel de gebouwen van Zaandam.
Maar ook zagen we wandelaars afsnijden.
Ze namen de trap.


Maar ik heb voor de hele tocht betaald, dus dan loop ik de hele tocht.




In de buurt van Zaandam stonden steeds bordjes met de nog te wandelen afstand.

Nog 4 kilometer.



Ook zagen we steeds meer boten.





Zeker toen we over een aantal bruggen moesten wandelen.




De te wandelen kilometers werden steeds minder.




Zeer veel boten.



We kwamen steeds dichter bij de finish en op de brug stond ook een koor.





Nog steeds waren er boten te zien, met op de achtergrond een kerk.




In Zaandam staan specifieke huisjes.

Ik ontvang van een toeschouwer deze roos voor mijn verjaardag. Helaas ben ik hem later bij de finish kwijt geraakt.


Nog meer mooie huisjes.







De laatste kilometer werd bereikt, we moesten richting het park.



Hier was nog even een opstopping zodat over de laatste meters iets langer werd gedaan. Er moest namelijk een smal bruggetje worden gepasseerd.








Maar na een minuut of tien, het was ondertussen tien over half drie kon ik mijn medaille ophalen.


We zochten nog even naar Ron Konijn, die was na enkele telefoontje gevonden.
We dronken nog wat. En ik kreeg een aantal speciale bieren van Ron voor mijn verjaardag.
Ron ging samen met ons richting Roosendaal. Omdat wij met de bus richting station Zaandam konden zei ik hem gewoon mee te wandelen. En hij kon gewoon mee.




Op het station van Zaandam werd deze foto met verjaardag hoed gemaakt. Vandaag had ik mijn verjaardag wandelend gevierd.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten